måndag 18 mars 2013

Utmaning: Den gamla goda tiden


Hur skulle det vara om simmarna fick leva i en enklare tid? En tid innan alla stressiga karriärer, då simmarna odlade sin egen mat och fiskade i de närliggande floderna. Målet med den här utmaningen är att nå till generation 10 utan att simmarna någonsin har haft ett "riktigt" jobb.

Reglerna följer i grunden legacyreglerna, men om någon regel krockar så är det regeln i den här utmaningen som gäller.

Början
Skapa din startsim i Skapa En Sim. Simmen får se ut hur som helst, men måste ha egenskapen Teknofob. Om du vill får du även skapa en partner till grundaren.

Starttomten
Innan du börjar spela måste du se till att starttomten (som dina simmar ska börja med att flytta in på) ska innehålla följande:
• En damm (placera även ut fiskar i dammen med hjälp av buydebug-fusket).
• Plats för en trädgård
• Ett skjul som består av:
- Väggar för 2 100§
- 2 rum (badrum och "borum")
- Badrummet ska innehålla: toalett, badkar/dusch, handfat, spegel, 1 fönster, någon slags ljuskälla
- Borummet ska innehålla: (dubbel)säng, garderob/byrå, bokhylla, soffa, bord med två stolar, spis, handhat, tre bänkar, kyl, soptunna, 4 fönster, någon slags ljuskälla, två dörrar (ytterdörr och dörr till badrummet).

Tomter
Till den här utmaningen kommer du att behöva 4 slags tomter: två bostadstomter och 2 allmänna tomter. Du får placera ut tomterna var du vill i staden, men det blir enklast om tomterna ligger nära varandra.
Starttomt – Det här är tomten du startar utmaningen med.
Drömtomt – Den här tomten innehåller huset som din utmaning kommer att sluta i. Tomten ska innehålla drömhemmet för startsimmen/startsimmarna. Ett av målen är att ha råd med det här hemmet. Huset måste kosta minst 150 000§.
Jobbtomt – På den här tomten kommer dina simmar att arbeta! Här kan de odla grödor och fiska.
Familjekyrkogård – Precis som det låter: familjens kyrkogård.

Arbeta
Arbetstiderna kommer att vara från 09:00-15:00. Under dessa timmar får dina simmar besöka jobbtomterna för att odla grödor och fiska. Simmarna kommer dock bara att få arbeta visst mycket beroende på vilken generation de tillhör, och arbetsschemat är som följande:

Generation 1-3: 1 dag/vecka
Generation 4-5: 2 dagar/vecka
Generation 6-7: 3 dagar/vecka
Generation 8-10: 4 dagar/vecka

Du får dock själv välja vilken dag som ska vara arbetsdagen/arbetsdagarna.
När en sim i hushållet blir åldring får hen inte längre besöka jobbtomten för att arbeta.

Bygga upp en förmögenhet
Den största delen av din inkomst kommer att vara genom trädgårdsarbete eller fiske. Det finns dock två andra alternativ som din familj också kan välja att tjäna pengar på.

Alternativ 1: Målning
• Dina simmar kan skaffa pengar genom att måla och sedan sälja dessa målningar.
• Målningar får endast säljas på lördagar eller söndagar.
• Du får max sälja 1 målning/helgdag. (Alltså totalt 2 målningar/vecka)
• Du får måla hur många tavlor du vill.
• Du får ha hur många konstnärer i hemmet som du vill, reglerna gäller för varje sim.
(Alltså: om du har 2 konstnärer får du max sälja 2 målningar/helgdag och totalt 4 målningar/vecka)

Alternativ 2: Gitarrspelande
• Under vardagarna kan du skicka dina simmar till allmänna tomter och låta de spela för dricks.
• Spelningar får endast ske 15:00-18:00

Regler för försäljning
När du säljer dina grödor/fångster finns det några regler att följa:
• Du får endast sälja grödor i dussin, alltså 12 st i taget.
• Fisk får säljas när som helst och hur många som helst.
• Du får inte sälja grödor/fiskar som du har skördat/fångat från starttomten eller drömtomten. Dessa skörder/fångster måste placeras i kylskåpet och användas.

Övriga regler
• Inga fusk är tillåtna
• Inga teveapparater/datorer får användas av grundsimmarna eller arvvingarna.
• Arvvingarna måste ges egenskapen Teknofob.
• Ingen sim som är medlem av hushållet får ha en officiell karriär, du får alltså inte heller registrera simmarna som egna företagare.
• Pengaträd är förbjudna
• Livsfrukten får planteras och säljas, men inte ätas eller tillagas i Ambrosia.
• Livslängden ska vara inställd på normal
• Barn som växer upp och inte är arvvinge flyttas ut så fort de blir ungdomar.

Lycka till!

12 kommentarer :

  1. Cool utmaning, kanske ska testa. Fast den är nog ganska svår...

    SvaraRadera
  2. Men man kan la inte sälja målningar om man inte registrerat sig som egen företagare?

    SvaraRadera
  3. Anonym: Jo det kan man, man får pengar för målningarna men befordras inte eftersom att man inte jobbar som målare.

    SvaraRadera
  4. man kan ju inte plantera på en allmän tomt D:

    SvaraRadera
  5. Får man skicka simmen till universitetet?

    SvaraRadera
  6. hur blir barnen arvingar?

    SvaraRadera
  7. Försöker med detta nu :) Kul :D Får man lägga golv och tapetsera väggarna? :) Ps. Superduper bra blogg! Längtar tills ni blir aktiva igen! .Ds.

    SvaraRadera
  8. Hur planterar man på någon annan tomt en ens egna? :)

    SvaraRadera
  9. Finns det något fusk eller något som gör att man kan plantera på en allmän tomt?

    SvaraRadera
  10. Jag undrar ifall man får fiska o odla på sin egna tomt då det inte är jobbtid, för varför ska man annars ha en damm o en plats att odla på?? Tacksam för svar! <3

    SvaraRadera
  11. Rätta mig om jag har fel nu, men brukar inte grödorna på allmänna tomter hållas ogräsfria utan att man gör något? Då blir ju utmaningen lite enkel :)

    SvaraRadera

LÄS DETTA INNAN DU KOMMENTERAR:

• Läs igenom Vanliga frågor och svar innan du ställer en fråga!

• Reklamkommentarer kommer att raderas.

• Kommentera med ditt namn/smeknamn/alias så att vi vet vem kommentaren är ifrån, annars är det lätt att vi blandar ihop dig med någon annan. Detta gör du genom att välja att kommentera som Namn/Webbadress och sedan strunta i att skriva i fältet för Webbadress (om du inte har en egen blogg).