måndag 11 juni 2012

Utmaning: Legacy





Legacy betyder arv och är den "enklaste" och populäraste formen av Utmaningar. Målet med en Legacy är att uppnå tio generationer med en enda sim som startsim.

Läs mer om Utmaningar här.

Start:
Skapa ett nytt spel. Det hushåll som legacyn kommer spelas med får aldrig sluta vara det aktiva hushållet. Välj vilket kvarter du vill.

Utmaningen börjar med en grundare. Skapa denna grundare i Skapa En Sim. Grundaren får vara en Ungdom/Vuxen/Åldring man eller Ungdom/Vuxen kvinna (Det måste alltså vara en sim som kan få barn). Du får skapa simmen hur du vill och välja vilka kläder, egenskaper och favoriter som du vill. Ingen annan sim får skapas förutom grundsimmen.

Flytta in din sim någonstans i staden. Enligt originalreglerna får du välja mellan tomterna "345 Riverblossom Hills Drive" (I Riverview) eller "15 Summer Hill Court" (Sunset Valley), men vi tycker att det går bra med vilken tomt som helst.

Regler: 
• Inga fusk får användas.
• Du får använda egengjorda/nedladdade föremål så länge som deras pris och humöreffekter ligger på ungefär samma nivå som vanligt föremål.
• Åldrande och historieutveckling måste vara aktiverade och livslängden ska vara inställd på normal.
• Du får använda moddar så länge de inte ger ditt spel ett stort övertag gentemot andra spelare.
• Legacy-familjen måste vara det aktiva hushållet under hela legacyn, du får alltså aldrig byta familj i kvarteret under hela utmaningen.
• Du får inte använda dig av Ambrosia-kakan. Din sim kan lära sig receptet men får inte tillaga eller äta rätten. Ambrosia får inte heller användas för att återuppliva spöken.
• Du får inte återuppliva dina döda simmar via Forskningslabbet.
• Dina simmar får inte äta livsfrukten för att lägga till extra dagar i deras livslängd.
• När en sim växer upp och du har möjligheten att välja egenskaper måste du slumpa dessa.
• Simmar som dör på tomten får antingen stanna kvar som spöken eller flyttas till en kyrkogård.
• Spökbarn räknas inte in i blodslinjen.
• Om arvvingen är man måste den kvinnliga partnern som ska föra generationen vidare flytta in på tomten innan de skaffar barn, om arvvingen är kvinna behöver inte partnern flytta in på tomten. När barnet är fött räknas partnern med i blodslinjen och kan tjäna poäng.

Flytta in simmar:
Du får flytta in vilka simmar du vill till familjen förutom följande:
• Simmar skapade av dig
• Simmar/Hushåll som har laddats ner
• Simmar som har bott i legacy-hushållet men sedan flyttat ut

Poäng:

Generationer: Du får 1 poäng för grundaren och 1 poäng för varje generation som föds till och med generation 10. Du får poängen i samband med att den första simmen i den generationen föds. Ytterligare födslar ger inga poäng, du kan alltså få max 10p.

Livslång önskan: Du får 1 poäng för varje unik livslång önskan en familjemedlem lyckas uppfylla, om två simmar har samma livslånga önskan får du alltså bara ett poäng, även om båda lyckas uppfylla den. Simmen måste bo i legacy-huset och vara en del av släktträdet för att du ska få poäng. Det finns 48 unika livslånga önskningar vilket gör maxpoängen här till 48p.

Porträtt: Du får 1 poäng för att måla ett porträtt av en familjemedlem och ha det hängandes på väggen, även efter simmens död. Precis som ovan måste simmen vara en del av släktträdet och bo i legacy-huset för att du ska få poäng.

Legacy-hus: Du får 1 poäng för varje 100 000§ som ditt legacy-hus är värt. Här kan du få max 20p (vilket innebär att huset är värt 2 000 000§)

Livslång lycka: Om en sim lyckas få ihop 100 000 poäng i livslång lycka får din familj 1 legacy-poäng. Det är den totala mängden insamlade poäng i livslång lycka som räknas.

När den första simmen i den tionde generationen föds är spelet slut och du kan räkna ihop dina poäng.

9 kommentarer :

  1. Anledningen till att man ska ha just dom tomterna är att man inte ska få några fördelar med pengarna. I med att dom är så dyra så har man bara runt tusen-lappen kvar, vilket är meningen.:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, vi vet det, men om man tar en tomt av motsvarande storlek så behöver det ju inte vara exakt den tomten, bara en tomt som är stor/kostar mycket pengar. Sen kanske man vill spela i en annan stad som inte har just de tomterna och då kan det ju bli svårt att välja dem. Sen får man ju naturligtvis spela och följa reglerna hur noggrant man vill. :)

      Radera
  2. Räknas en ande som kom med sims 3 i rampljuset som en i familjen om man gör den till en sim att ''spela'' med

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde det göra. Alla simmar/övernaturliga varelser som bor med familjen och går att spela med räknas in i hushållet.

      Radera
  3. Hur ser man den totala mängden poäng i livslång lycka när man har köpt belöningar?

    SvaraRadera
  4. Hur vet man vem som är arvinge?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är barnet som föds först som blir en arvvinge.

      Radera
  5. Kan man flytta in simmar i staden som är skapade av spelet?
    Alltså dom simmarna som finns i "ändra stad" läget.

    SvaraRadera
  6. Får man köpa belöningar med sin livslånga lycka?

    SvaraRadera

LÄS DETTA INNAN DU KOMMENTERAR:

• Läs igenom Vanliga frågor och svar innan du ställer en fråga!

• Reklamkommentarer kommer att raderas.

• Kommentera med ditt namn/smeknamn/alias så att vi vet vem kommentaren är ifrån, annars är det lätt att vi blandar ihop dig med någon annan. Detta gör du genom att välja att kommentera som Namn/Webbadress och sedan strunta i att skriva i fältet för Webbadress (om du inte har en egen blogg).