onsdag 15 augusti 2012

Utmaning: Bygg en stad



Den här utmaningen kan verka lång och krånglig, men om man ger den tid är den väldigt rolig!

Målet med den här utmaningen är att börja med ett tomt kvarter och att sedan under flera generationer bygga upp den till en stor stad.

Fusk som tillåts:
• testingCheatsEnabled true
• buydebug
• familyfunds
• freeRealEstate (gäller endast för NPC-hushåll)

Förberedelse:
Innan du börjar är det några saker i ditt kvarter som du måste förbereda. Börja med att välja en stad som du gillar, det kan vara antingen en stad gjord av EA eller en nedladdad stad.
När du har valt stad ska du radera alla tomter som finns i staden. Det ska inte finnas kvar några tomter när du börjar, inte heller några allmänna tomter. Du får dock behålla tomter som har väldigt lite "simobjekt" på sig, alltså tomter som till största delen består av växter eller liknande.

NPC-hushåll:
Det första hushållet du ska skapa är ett NPC-hushåll. Det här hushållet representerar stadsborna som du inte kan kontrollera. NPC-hushållet ska bestå av fyra kvinnliga simmar och fyra manliga simmar, alla simmar ska vara antingen ungdom eller vuxen.

När du skapar simmarna till NPC-hushållet måste du börja med att slumpa sim, på det viset väljs deras egenskaper och favoriter utan att du vet vad de har. Du får inte kolla vilka egenskaper och favoriter de har fått, men du får ändra utseende på simmarna så mycket som du vill. Detta gäller för alla NPC-simmarna. Du får lägga till max tre relationer mellan simmarna i NPC-hushållet.

OBS! Du kommer inte att spela med det här hushållet.

Nu ska du bygga ett hus till NPC-hushållet. Det får se ut hur som helst. Ge det gärna ett tema!
När huset är klart flyttar du in NPC-hushåller med fusket freeRealEstate.

Regler för NPC-simmarna:
• Du får inte spela med NPC-simmarna förutom om de flyttar in i din sims hushåll.
• Du får inte flytta in NPC-simmarna bara för att sedan flytta ut de igen.
• Du får inte byta ut eller ersätta NPC-simmarna.
• NPC-simmarna räknas in i populationen, men deras död räknas bara med om du flyttat in dem någon annanstans.
• Eldsvådor som härjar på tomten medan din sim är på tomten räknas in i eldsbegränsningen.
• Du får besöka själva NPC-hushållet efter att din sim blivit bästa vän med en av NPC-simmarna.

Den första simmen i staden (utom NPC-simmarna alltså) räknas som stadens grundare. Grundaren får du skapa hur du vill, men den måste flytta in till en tom tomt. Simmar som skapas efter grundaren får flytta in i färdigbyggda hus.

Inställningar/Hur du ska spela:
• Historieutveckling kan vara antingen AV eller PÅ, det bestämmer du själv.
• Historieutveckling och Åldring AV: med den här inställningen måste du spela varje familj i kvarteret lika mycket. Om du har åldringen AV får du hålla reda på simmarnas ålder och manuellt låta de växa upp (t.ex. genom födelsedagstårtan). Med de här inställningarna får du spela en familj i en simvecka och sedan byta familj. Det här sättet att spela är mest likt The Sims 2.
• Historieutveckling och Åldring PÅ: Byt hushåll när du känner för det, det bestämmer du själv.
• Fylla på NPC-tomten: Det här är en alternativ regel som du kan använda för att fylla på NPC-tomten när NPC-simmarna dör. På så sätt behålls de okända stadsborna i staden när staden utvecklas.
• Livslängd: Ha helst livslängden inställd på Normal (90 dagar) eller Lång (190 dagar), men du får välja vilken livslängd du vill.

Själva utmaningen:
Målet med utmaningen är att skapa en stad och spela på den tills stadens befolkning når 50 000 eller högre. Befolkningen räknas ut på följande sätt:

Antal spelbara simmar * NPC-simmar * Sim-Multiplikatorn (SM)

Sim-Multiplikatorn
Sim-Multiplikatorn börjar på 1 och ökar på följande sätt:
+1 för din första allmänna tomt
+1 när du har fått fem allmänna tomter
+1 för var femte allmän tomt du får efter ovanstående
+1 för den första simmen som blir delägare i en fastighet
+3 när fyra fastigheter har delägare
+5 när alla elva fastigheter har delägare
+2 för den första simmen som köper en fastighet
+6 när simmar äger fyra fastigheter
+10 när alla elva fastigheter har ägare
+5 för varje flygplats

Fler hushåll:
I början av utmaningen kommer du bara att ha ett hushåll. Fler hushåll skaffar du genom att:
• Skaffa och använda CAS-poäng (mer om det längre ner)
• Skaffa eller adoptera barn som flyttar ut när de blir Ungdom eller äldre.
• Flytta ut en sim som är Ungdom eller äldre.

Låsa upp allmänna tomter
Antalet allmänna tomter måste alltid vara lägre än antalet hushåll. När du börjar har du två hushåll (NPC-hushållet och grundaren) och 1 allmän tomt. Det betyder att du måste skaffa ett till hushåll innan du får lägga till en ny allmän tomt.

Lägg till allmänna tomter
En allmän tomt kan placeras när som helst. Vilken tomt du får placera ut beror på vilka tomter du har låst upp.

Regler för expansionspaketen gäller över reglerna för grundspelet.

Små parker och stränder kan läggas till när som helst.

Bibliotek: Låses upp när befolkningen når 250.

Bokhandel: Låses upp när befolkningen når 1 000.

Gym: Låses upp när 5 simmar nått nivå 10 i färdigheten Atletisk.

Konstgalleri: Låses upp när en sim bemästrar målningsfärdigheten. Drömjobb: Låses upp när 4 lysande eller bättre målningar och 4 lysande eller bättre skulpturer har skapats, men inte sålts. När Konstgalleriet skapas ska dessa målningar och skulpturer placeras i galleriet.

Kyrkogård: Låses upp när 20 simmar dött.

Mataffär: Låses upp när befolkningen når 3 000. Fram tills dess kan du alltid beställa pizza om simmarna vill ha mat.

Sjukhus: Låses upp när befolkningsmängden når 1 000.

Skola: När befolkningen når 250 kan dina simmars barn få börja gå till skolan (Då får du placera ut en).

Spa: Låses upp när befolkningsmängden når 500.

Stor Park: Låses upp när en Sim i den politiska karriären blir Borgmästare (Nivå 7).

Allmänna tomter som endast är för Drömjobb:

Provisionsbutik: Låses upp när 2 simmar har nått högsta nivån inom en kreativ färdighet (Trädgård, Uppfinnande, Målning, Skulptering, Författande)

Skrotupplag: Låses upp för var 2 000:e befolkningsmängd. Max 2.

Tillhåll: Låses upp när du når 100, 1 000 och 30 000 i befolkningsmängd.

Tvättomat: Låses upp när du har 10 hushåll utan tvättmaskiner/torktumlare.

Allmänna tomter som endast är för Destination Världen:

Busstation: Låses upp när befolkningen når 1 000. Den här byggnaden är mest till för syns skull, men när dina simmar ska resa till någon av destinationerna i Destination Världen får du dra av lite på priset (Se resor)

Flygplats: Liknar busstationen och är mest till för syns skull. Kan låsas upp på två sätt.
1. Simmar från kvarteret donerar 1 000 000§ till staden. Det här kan göras genom att ta pengar från ett hushåll i taget (som skatter) eller ta mycket pengar från någon enskild Sim. Pengarna tas genom FamilyFunds.
2. Befolkningen når 50 000. Eftersom utmaningen slutar när befolkningen når 50 000 kan det vara smartare att göra det på det första sättet.

Kinesisk trädgård: Låses upp när fem hushåll har nått visumnivå 3.

Kampsportsstudio (Akademi): Låses upp när tre simmar har nått nivå 10 i färdigheten Kampsport.

Nektargård: Låses upp när tre simmar har nått högsta nivån i nektartillverkning.

Resor: I vanliga fall om din sim ska resa så kommer det att kosta extra mycket. Om du inte har en busstation får du lägga till 2000§ simdaler på priset (använd FamilyFunds). Om det finns en busstation lägger du till 1000§ och om du har en flygplats lägger du inte till några pengar alls.

Allmänna tomter som endast är för Kvällsnöjen:

Dansklubb: En för var 20:e hushåll.

Sportbar: En för var 10:e hushåll.

Vampyrbar: En låses upp för var 3:e sim som nått toppen av karriären eller är en 5-stjärnig kändis.

Tunnelbana: Tillgänglig när befolkningen når 20 000.

CAS-poäng:
+1 för Bokhandel
+1 för Mataffär
+1 för Sjukhus
+2 för Vampyrbar
+2 för Busstation
+5 för Flygplats
+5 för Skola

Låsa upp jobb/yrken:

I början av spelet är alla jobb låsta, vilket betyder att ingen sim får arbeta någonstans. Du får hitta på andra sätt för din sim att tjäna pengar (måla, fiska, arbeta i trädgården osv.).

Atletisk: När en sim har klarat av utmaningarna inom färdigheten Atletisk får den skaffa ett jobb inom atletisk.

Affärer: Låses upp för de simmar (eller simmar i ett hushåll) som är delägare i 3 affärer.

Journalism: Låses upp först när befolkningen når 1 000. Var femte gång en sim når toppen av någon karriär öppnas sedan en till plats inom den här karriären.

Kriminell: Den kriminella karriären låses upp när befolkningen når 100.

Kulinarisk: Låses upp för den sim som klarar av två av utmaningarna inom färdigheten Matlagning.

Lag och Ordning: Låses upp när befolkningen når 500 eller en sim (spelbar) har nått toppen av den kriminella karriären eller när det skett 3 inbrott.

Medicin: Den första platsen låses upp när befolkningen når 1 000. För var 5000:e befolkningsmängd öppnas en till plats.

Militär: En plats för var tredje hushåll.

Musik: Låses upp när befolkningen når 3 000 eller låses upp för den sim som klarar en av utmaningarna inom en musikalisk färdighet (Gitarr, Bas, Trummor, Piano)

Politik: Låses upp när befolkningen når 1 000.

Vetenskap: Låses upp varje gång en sim åldras till Vuxen och har nått högsta nivån inom den logiska färdigheten. Låser också upp en plats för var tredje dödsfall genom elektricitet.

Jobb för Drömjobb:

Arkitekt: Låses upp när stadshuset är byggt, det finns 8 hushåll och en sim har nått den högsta nivån inom färdigheten målning.

Brandman: Låses upp när det har brunnit 3 gånger och det finns en polisstation.

Detektiv: Låses upp när befolkningen når 500 eller en sim (spelbar) har nått toppen av den kriminella karriären eller när det skett tre inbrott.

Stylist: Låses upp när det finns 10 hushåll och två simmar har nått högsta nivån inom färdigheten karisma.

Spökjägare: Låses upp när Kyrkogården och Forskaranläggningen är byggda.

Utbildning: En plats för var 250:e befolkningsmängd.

Jobb för Kvällsnöjen:

Film: Låses upp för var 3:e sim som når toppen av sin karriär.

Alla jobb låses upp fullständigt när en sim når toppen inom den karriären.

Deltidsjobb: Låses upp när byggnaden till jobbet låses upp.
Egna företag: Låses upp när Stadshuset är byggt.

Tjänster:

I början är alla tjänster låsta utom tidningsleveransen, barnvakt och adoption.

Butler: Låses upp vid en befolkningsmängd på 10 000
Polis/Tjuvlarm: Låses upp när Lag och Ordning-karriären låses upp
Brandman/Brandvarnare: Låses upp när Brandmanskarriären låses upp.
Pizza: Låses upp när befolkningen når 3 000
Reparatör: Låses upp när befolkningen når 500.
Hembiträde: Låses upp när befolkningen når 500

När din stad fått en befolkningsmängd på 50 000 har du klarat av utmaningen, lycka till!

36 kommentarer :

  1. Hej tjejer, nu kommer jag och tjatar igen ;) men ni verkar vara grymma på detta.

    Jag frågade förut hur ni pallar sköta alla simmar, jag och en kompis skulle försöka hitta enhörningen, men det var heelt omöjligt att hålla alla djuren nöjda OCH simmen, det var alltid en som mådde dåligt, och lagom till vi äntligen träffade den där förbaskade enhörningen ville simmen hem och pissa ;)

    Ju mer jag spelar Sims 3 desto mer börjar jag inse att det är nästan omöjligt att sköta en hel familj och få alla att lära sig saker/må bra/få befordran.

    Även om de har hög fri vilja så går de inte på toa förrän de nästan kissar ner sig, lagar de mat gör de bara åt sig själva osv.

    Finns det någon som orkar/klarar av att spela en hel familj på The Sims 3 och inte humörfuska?

    Hälften av tiden går ju åt att få alla att duscha, äta och sova.

    När vi körde testingcheatsenabled true och klickade på brevlådan så crashade spelet hela tiden, finns det några andra humörfusk?
    Vet ni varför det blir så?

    Många frågor, men jag är nyfiken på hur ni erfarna spelare gör för att klara av att baka ambrosiakakor, bli vän med enhörningar och hålla alla simmar och djur i "schack"

    Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fuskar aldrig, det roliga med sims är ju att få alla att må bra! Annars är det ju ingen mening. Faaast jag har iof aldrig klarat att göra en ambrosiakaka heller... :))

      /INTE saga och embla. Deras vän. Hihi

      Radera
    2. Tack för ditt svar deras vän :) men jag måste fråga, hur GÖR du?
      Vi körde en familj med häst, hund, katt och en simsgubbe, förutom att få simmen att må bra, dvs få henne att gå på toa, äta, sova när hon ska etc, så ska hästen motioneras, man ska tillfredsställa hästens sociala behov PLUS kattens och hundens, jag fattar verkligen inte hur folk gör, man hinner typ inte göra något kul, utan bara hålla alla i schack så att de inte mår piss.

      Radera
    3. Jo, det finns sätt att få familjemedlemmarna att må bra utan att fuska också, t.ex. så brukar vi nästan alltid köpa de livslånga belöningarna som gör att simmarna inte behöver sova lika mycket, äta lika mycket eller gå på toaletten lika ofta. Då behöver man inte lägga ner lika mycket tid på att ta hand om simmarna och kan lägga ner mer tid på att upptäcka saker i spelet!

      Radera
  2. Oh, detta ska jag testa någon gång. :)

    SvaraRadera
  3. kan ni berättat mer om flygplatsen oc busstationen för jag har aldrig sett den

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flygplatsen och busstationen är egentligen inte riktiga allmänna tomter, utan vanliga allmänna tomter som "symboliserar" en flygplats och en busstation.

      Radera
  4. vad menar ni med tex 2000. folkmängd för det är väll lite mycke pers i en stad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs i texten om Sim-Multiplikatorn!

      Radera
    2. Ja men då tar det ju typ hundra år attfå upp till2000

      Radera
    3. Ja, men annars är det ju ingen utmaning!

      Radera
  5. Det här verkar vara en jätte rolig utmaning! Men en fråga, man tar ju bort alla tomter från början, men när man har låst upp t.ex. biblioteket hur ska man bygga det då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns färdiga tomter att placera ut om man vill, annars är det bara att använda fantasin och bygga biblioteket som man vill!

      Radera
    2. Okej tack så mycket, men hur gör man på byggnader man inte kan gå in i, t.ex. sjukhuset?

      Radera
    3. När man ändrar en allmänt tomt finns alla dom byggnaderna tillgängliga att placera ut, så det är bara att sätta ut en sådan byggnad!

      Radera
    4. Jaha, tack så mycket!

      Radera
  6. Det första jag vill säga är att eran blogg är jättebra. Men när man ska räkna ut befolkningen menar ni att man ska ta antalet spelbara simmar och NPC-simmar gånger Sim-Multiplikatorn? Är det typ inte omöjligt att få 50000 isåfall? För man kan ju max ha typ 40 på Sim-Multiplikatorn så då måste man ha mer än 1000 spelbara simmar och det är ju typ omöjligt, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, vi har råkat skriva fel i texten... Det ska stå "Antalet spelbara simmar * NPC-simmar * Sim-Multiplikatorn (SM)"!

      Radera
    2. Okej, tack så mycket!

      Radera
  7. Eftersom ni inte skriver när man låser upp bl.a. stadshuset och teatern, betyder det då att de redan är upplåsta från början?

    SvaraRadera
  8. Hej :) man ska alltså bygga ett hus åt grundaren? Och om det är så får man använda freerealestate då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man ska bygga huset åt grundaren, efter att grundaren först flyttat in på en tom tomt. Du får alltså inte använda freerealestate.

      Radera
    2. Okej tack så mycket för det snabba svaret! Detta blir jättekul:)

      Radera
  9. Hehe jag spelar the Sims 3 djurliv och kan inte hitta den kriminella karriären/tillhållet vet någon vart detta finns :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag spelar i Riverview

      Radera
    2. Den kriminella karriären håller till i byggnaden Enastående Medborgares Lagerföretag som ligger längst ut på samma gata som sjukhuset, forskningsanläggningen och militärbasen.

      Radera
  10. Hej! Hur använder man CAS-poäng?

    SvaraRadera
    Svar
    1. CAS-poängen är inte riktiga poäng utan poäng som du själv håller reda på när du spelar utmaningen. Om du läser igenom igen förstår du nog.

      Radera
    2. Men menar ni att för varje CAS-poäng kan man göra ett nytt hushåll eller?

      Radera
  11. ska man radera alla familjet också ellet? uppskattar svar :)

    SvaraRadera
  12. ska man radera alla familjer också eller? för då kommet ju alla vara släkt med alla till slut eller bli de inte så? :o uppskattar svar :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Nej, de kommer inte vara släkt med varandra. Det finns ju 8 NPC-simmar från början och du kommer att kunna lägga till fler hushåll genom CAS-poängen.

      Radera
    2. jaha okej tror jag förstår haha :) men då kan jag inte skaffa fler hushåll förrän jag låst upp nått typ bokhandeln eller nåt av de? tack för ert svar :)

      Radera

LÄS DETTA INNAN DU KOMMENTERAR:

• Läs igenom Vanliga frågor och svar innan du ställer en fråga!

• Reklamkommentarer kommer att raderas.

• Kommentera med ditt namn/smeknamn/alias så att vi vet vem kommentaren är ifrån, annars är det lätt att vi blandar ihop dig med någon annan. Detta gör du genom att välja att kommentera som Namn/Webbadress och sedan strunta i att skriva i fältet för Webbadress (om du inte har en egen blogg).