onsdag 26 december 2012

Utmaning: Karriärslegacy




Målet med den här utmaningen är att skapa en legacy baserad på karriärer. Reglerna i utmaningen följer i grunden Legacy-reglerna. Om någon regel i karriärslegacyn går emot en legacyregel gäller karriärslegacyregeln. 

Du får själv bestämma hur många generationer du vill spela. Antingen väljer du 10 generationer som i en vanlig Legacy eller 26 generationer så att varje generation får sin egna karriär.

Start
Börja med att skapa grundaren till din karriärslegacy. Hen kan ha vilka egenskaper som helst och se ut hur du vill. 
När du är klar med grundaren skapar du grundarens partner. Även här får du välja vilka egenskaper du vill. 
Se till att de är gifta med varandra innan du lämnar Skapa En Sim. Anledningen till det här är att dina simmar kommer behöva mycket tid för att uppfylla deras mål, båda simmarna kommer nämligen att vara självförsörjande.

Du kommer börja med 15 000§. Använd pengarna till att köpa en stor tomt att bosätta din legacyfamilj på.

Huvudmål

Varje generation måste arvvingen (eller grundaren) nå toppen av sin karriär.
Varje arvvinge (eller grundaren) måste nå högsta nivån inom färdigheten som är länkad till deras karriär.

Om inte huvudmålen uppfylls har du förlorat och utmaningen tar slut.

Regler
• Varje generation måste ha minst 3 barn född av arvvingen/grundaren. Adoption räknas inte.
• När det äldsta barnet till den nuvarande arvvingen blir tonåring väljs nästa arvvinge. Endast barn födda av tidigare arvvinge/grundare räknas.
• För att välja vem som ska bli arvvinge måste du slumpa. Detta kan du göra genom att t.ex. kasta en tärning.
• Samtidigt som arvvingen väljs kommer du att välja den nya arvvingens karriär. Alla karriärer är listade här nedan. Slumpa fram ett nummer (tärning, papperslapper eller slumphemsida) och det numret kommer att vara karriären. Om du inte har expansionspaketet som karriären kommer med får du slumpa om. Du får aldrig spela med samma karriär två gånger.
1. Arkitekt
2. Bandmedlem (Vilket instrument som helst)
3. Affärer 
4. Kriminell: Ondskefulla inriktningen
5. Kriminell: Tjuv-inriktning
6. Kulinarisk 
7. Barnskötare 
8. Utbildning 
9. Film: Skådespelar-inriktning 
10. Film: Regissör-inriktning 
11. Brandman 
12. Spökjägare 
13. Uppfinnare 
14. Journalism 
15. Lag och Ordning: Rättsinriktningen 
16. Lag och Ordning: Hemlig Agent-inriktningen
17. Medicinsk 
18. Musik: Symfoni-inriktningen 
19. Musik: Rock-inriktningen
20. Militär 
21. Politik 
22. Detektiv 
23. Atletisk 
24. Forskning 
25. Eget företag (Vilket eget företag-arbete du vill) 
26. Stylist 
• När din arvvinge gifter sig måste de antingen ha mött sin partner genom sin karriär eller direkt låta partnern sluta sitt jobb och byta till karriären din arvvinge har. Om din arvvinge arbetar inom ett Yrke får deras partner arbeta som egenföretagare.
• Alla egenskaper som barnen ska få måste slumpas

Poäng
Siffrorna inom parenteserna visar hur många poäng varje mål ger. Endast arvvingens poäng räknas.


Småbarn
• Lära sig att gå, prata och bli pottränad. (4)
• Relationen "vän" med en av föräldrarna (1) max 2 p
• Relationen "bästa vän" med en av föräldrarna (2) max 4 p
• Relationen "bästa vän" med ett syskon (1) max 2 p

Barn
• Relationen "bästa vän" med en sim de inte är släkt med (1) max 3 p
• Avsluta barndomen med betyget VG (1)
• Avsluta barndomen med betyget MVG (2)
• Välja en livslång önskan (1)
• Varje färdighetspoäng de lär sig (1) max 3 p
• Gå med i efter skolan-aktivitet (1)

Tonåring
• Avsluta tonåren med betyget MVG (1)
• Vara med i en efter skolan-aktivitet (1)
• Varje ny "bästa vän" som inte är en familjemedlem (1)
• Varje gammal "bästa vän" som de förlorar som bästa vän (-1)
• Första kyss (1)
• Lära sig att övningsköra (1)
• Första lönen (1)
• Bli balens kung/drottning (1)

Ungdom
• Gifta sig med någon de mött genom jobbet (2)
• Gifta sig med en stadsbo (1)
• Få ett barn (1) max 3 p
• Nå toppen av en färdighet (1) max 3 p
• Lägga till/Bygga om ett rum i huset (1) max 2 p

Vuxen
• Varje visumnivå de har uppnått innan de blivit vuxna (1)
• Varje kändisnivå de har uppnått innan de blivit vuxna (1) 
• Varje 20 000 poäng i livslång lycka de har tjänat, inklusive poäng som de köpt livslång lycka för (1) max 4 p
• Varje ny färdighet de når toppen av som de inte börjat lära sig förrän i vuxen ålder (1) max 2 p

Åldring
• Nå toppen av karriären som slumpades (25) (-50 om det inte klaras)
• Uppfylla deras livslånga önskan (25) (-25 om det inte klaras)

Poängräkning

A) Om du klarade utmaningen utan att misslyckas med uppfylla något av huvudmålen.

Ta det totala antalet poäng du har fått genom utmaningen och dela det med antalet generationer du spelat. Runda sedan av det till närmaste siffra (ex. 78,6 rundas av till 79), det här är din slutpoäng.

B) Om din utmaning slutade tidigare på grund av att du misslyckades med att klara något av huvudmålen i en generation.

Se till att du först tar bort de 50 poängen som beskrivs i Åldrings-delen för den misslyckade generationen.

Dela det totala antalet poäng du fick med det antalet generationer du tänkt spela. Runda sedan av det till närmaste siffra (ex. 78,6 rundas av till 79), det här är din slutpoäng.

6 kommentarer :

  1. Karriärer i övernaturligt som t.ex. att spå i zigenarvagnen, räknas de också?

    SvaraRadera
  2. Hur kan ni komma på alla poäng?

    SvaraRadera
  3. Vilket eller vilka spel behöver man för att kunna övningsköra och ha efter skolan-aktiviteter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Leva livet! :D

      Radera
    2. Precis som Anonym här skriver så är det Leva Livet som behövs.

      Radera

LÄS DETTA INNAN DU KOMMENTERAR:

• Läs igenom Vanliga frågor och svar innan du ställer en fråga!

• Reklamkommentarer kommer att raderas.

• Kommentera med ditt namn/smeknamn/alias så att vi vet vem kommentaren är ifrån, annars är det lätt att vi blandar ihop dig med någon annan. Detta gör du genom att välja att kommentera som Namn/Webbadress och sedan strunta i att skriva i fältet för Webbadress (om du inte har en egen blogg).